Semester i juni.

Sunny beach, vilken grej. Trodde aldrig att jag skulle hamna där, någonsin. Vi pratar Bulgarien. Bokade en ospecificerad resa till Burgaskusten och får då veta på plats vart man ska bo. Jag hoppades in i det sista att det inte skulle vara Sunny beach, men så blev det och så här i efterhand är jag glad för det.

Hotellet Dunav var enkelt och fräscht, lagom stor pool och trevlig personal. Det enda som inte var så bra var väl myrorna som kom in under balkongdörren. Men vi dödade dem lite och hindrade övriga att komma in med salt, och ginindränkt toapapper. De gillar inte det.

Svarta havet låg bara några hundra meter bort med den breda, stekheta strandremsan fylld med barer och solstolar som har givit området namnet. Massage kunde man få också, jag provade inte.


Har man inte hört om Sunny beach tidigare och vilka rykten som går om det stället, så kan jag säga att de man kanske kommer höra är troligtvis ganska sanna. Varje bar hade kvällstid en gogo-dansare på bardisken, alltsom oftast väldigt lättklädda, unga tjejer. Det fanns sex shops och tatuerare i vartannat hörn, konstant happy hour på cocktails - ta 2 betala för 1 och gratis inträde för tjejer på klubbar innan 24. Hursomhelst, vi hade rackarns roligt och plockade russinen ur kakan. Men som par är man nog inte så utsatt.



Hela Sunny beach består av hotell, turistbutiker med mer eller mindre samma utbud, otroligt många restauranger/barer/klubbar, ett otal droskor dragna av två hästar och små minitåg som skjutsade turister till en vattenpark. Återigen russinen ur kakan när vi hittade finfina plagiatklockor, väskor, hattar och annat.

Bulgarerna är mycket bra på att grilla, framför allt kyckling och på att göra sallader. Fräsch och väldigt god mat om man håller sig där. Jag råkade beställa spaghetti en dag och ångrade mig direkt. En middag för två med öl/drinkar gick vanligtvis på 150-200 kr. En öl, 10-15 kr på servering, en drink, 40 kr (fast man får alltid två, så 20 kr egentligen) - helt vansinnigt.


Vi tänkte se oss lite omkring och promenerade till Nessebar, en liten stad några kilometer bort vars äldre del betraktades som en del i världsarvet. Den var fylld till bredden av gamla kyrkor, fiskestugor i trä med låga dörrar, massa turister och affärer och restauranger som passar. Vi var inte jätteimponerade och tänkte att staden Burgas kanske hade något mer att erbjuda. Men, när vi efter en vidrig bussresa tagit oss dit visade det sig vara en ännu mer död stad med en galleria innehållandes samma saker och priser som i Sverige. Sunny beach var inte pjåkigt trots allt.

Våra inköp av saker och vin ledde till en rätt rejäl övervikt på väskorna när vi skulle åka hem... I Bulgarien är de tydligen stenhårda när de gäller sådant. Trots att vikten ut från Sverige var 20+5 kg var vikten tillbaka bara 15+5 kg. Lätt panik på transfern till flygplatsen. 6 euro per kilo övervikt ledde till 300 kr för vår del. Som att det inte skulle vara nog var säkhetskontrollen det värsta jag varit med om. De rev up och ner på allt handbagage, Henrik blev totalvisiterad (isch) och fick köpa en speciell plastpåse för sitt deostick (?). När vi äntligen hade kommit igenom efter alla turer hade jag hunnit bli rosenrasande säkert tio gånger och var helt slut när vi klev på planet och njöt av att ha en trevlig och kompetent kapten som flög utomordentligt mjukt hem till Sverige. Vi åkte ifatt solnedgången.


Det här var min första semestervecka som kändes på riktigt som semester på två år. 2011 hade jag bara två veckors ledigt hemma i Sverige. Panikartat att komma tillbaka till Sverige, även om jag hunnit tröttna på och vi sugit ut det bästa ur Sunny beach. Verkligheten kommer tillbaka som en vägg. Men, nu har jag hunnit acklimatisera mig lite och har ytterligare tre veckors ledighet att se fram emot i augusti.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0