Hetluft

Det brann till ordentligt i föreläsningssalen idag. Diskuterade komplexiteten i systemet för blodtrycksreglering i kroppen, där tryckkänsliga receptorer i kärl fungerar som termostater men styrs av nervimpulser från centrala nervsystemet och från arbetande skelettmuskulatur osv. Föreläsaren tog upp frågan om att det helt enkelt är fantastiskt att systemet fungerar så specifikt, och endast om omkringliggande system är intakta. Grym precision i designen med andra ord. Han klargjorde att han tror på evolutionen, men att man framför allt i USA ofta pratar om intelligent design och att många Nobelpristagande forskare i fysik och kemi är djupt troende. Man riktigt kände hur spänningen steg i salen i takt med att han uttalade orden, själv kunde jag inte låta bli att le. Kommentarer kastades ut i luften och fick mothugg med kort varsel från ett annat håll. Jag satt endast och iakttog scenariot, läste in mina kursares reaktioner på det förändrade klimatet och fascinerades över den kaskadreaktion som drogs igång av föreläsarens parentes.

Övade inför duggan med Jensen efter lunch och drog sedan vidare till DS. Fyra patienter på avdelningen och två på operation, resten hade de skickat hem. Bra jobbat. Ramlade in några till under kvällen, men behövde aldrig springa benen av mig eller känna att jag inte hade tid att prata med patienterna en stund.
Trött, men kvällen snurrar och stör trots att jag inte önskar att jag gjort något annorlunda. Kommer få kämpa med koncentrationen hela förmiddagen imorgon också, even more än idag med tanke på att jag faktiskt sov bra inatt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0