Voj voj

Undrar varför man utsätter sig för något dylikt. Att åka buss i alldeles för många timmar, på natten. Ganska smart tyckte jag när jag bokade biljetterna, men nej, inte särskilt.
På vägen till Oslo där jag spenderade helgen satte jag mig nästan längst bak i bussen och fick till min förtjusning ett eget säte. Men lyckan varade inte så länge, för inte ens en minut efter att jag satt mig kommer ett killgäng i Student -08-åldern och sätter sig både bredvid mig, runt om och överallt kändes det som. Jag förstår att de också ska till Oslo och jag stönar inombords. Bussen börjar rulla mot E18 och jag känner lukten av alkohol och hör det pysande ljudet som avslutas med ett "klick", så var festen igång. Killen bredvid mig plockar fram någon slags bärbar DVD-spelare, medan jag försöker sluta stirra. Tankar som "de slutar nog snart.." och "det är inte sant..!" cirkulerar i mitt huvud om vart annat samtidigt som jag stoppar proppar i öronen, drar jackan över huvudet och låtsas sova.
Jag hör allt ändå förstås och jublar inombords när en sjuksköterska, som ska gå på sitt pass 7.30 samma morgon, i vänlig ton ber pojkarna att dämpa sig med tanke på alla som vill sova. Det var ju trots allt en nattbuss...
Så småningom deckade de en efter en, även om de vaknade till ibland och sa saker som; "öh..ligger Årjäng i Sverige? Eller vart är vi nu? Norge?"
Kände mig som en mosad tårta hela dagen.

Väl framme blev jag hämtad på terminalen i en av Oslo brann og redningsetats bilar, ingen brandbil dock. Kollegorna hans trodde inte att jag skulle klara mig i stora stygga Oslo sådär på morgonkvisten.=)
Det dröjde inte länge förrän det ringde stort larm på stationen och svisch så satt jag ensam och tänkte; "undrar hur lång tid det där kommer att ta..." Trött efter nattens misslyckade försök till sömn slumrade jag till och vaknade med ett ryck när hans ersättare kom in i rummet för att byta om inför dagens pass. Visste inte riktigt hur jag skulle bete mig. "Nej, jag är inte ny...kom med bussen kl.6..somnade visst..eeh..ja, hej, Mimmi heter jag". Isch. Men han var en galet trevlig norrman i medelåldern, skrattade mest. Vad nu det betyder...
Guidning runt i Oslo, Aker brygga, Vigelandsparken, Holmenkollen. Och strålande väder hela tiden förutom i fredags då det regnade. Tackar!

image31
Lilla jag och stora Holmenkollentrollet


Kom sliten och mörbultad tillbaka till Stockholm i morse. Sov lika illa på bussen hem som dit, även om det var mycket färre störande moment. Hade dessutom en redovisning att oroa mig för, i forskningsmetodik. Sådär lagom bra när man inte förberett sig i tid, men det gick vägen trots knappt två timmars ordentlig sömn och bara hem och vända emellan. Hade tänkt powernapa lite nu på eftermiddagen, men det är ju redan kväll. Blir tidig säng istället och sova läänge.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Oj oj. Men Oslo och brandmän, kan det bli bättre ändå?

2008-05-05 @ 22:32:17
URL: http://johlie.blogg.se
Postat av: Mimmi

Nej, knappast...;)

2008-05-06 @ 09:14:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0