Massage

Tiden mellan 12.30 och 15.15 spenderade jag i praktiksal Dexter på naprapathögskolan. Massagekursen har börjat, och det är SKÖNT.
I tisdags hade jag massage hela eftermiddagen, efter det åkte jag till skolkliniken och fick behandling av en person ur årskurs fyra. Det var skönt, i och för sig inte hela tiden, mest efteråt. Under behandlingen manipulerade hon mig i både rygg och nacke, tryckte ut triggerpunkter i M. trapezius och M. sternocleidomastoideus och gav mig lite massage på erector spinae. Hon gjorde även en del tester och jag kände mig i allmänhet ompysslad och omhändertagen. Hon konstaterade att det egentligen inte var några större fel på mig och att det räckte med att jag gick på massage hädanefter. Dock tyckte hon att jag inte riktigt hade min bukmuskulatur med mig, vilket kan orksaka ryggont senare pga min relativt kraftiga lumballordos (svank), och sa att jag skulle göra en övning för det området 2 x 30 repetitioner två ggr om dagen i en vecka eller så. Det har jag inte gjort, olydig patient..=)
Idag gick vi igenom några knådningar och två sätt att genomföra friktioner. Roligt att äntligen få börja på riktigt med praktiska övningar. Sjukt mycket teknik och arbetsställning när det gäller massage för att vara så uthållig som möjligt och för att få tillräckligt med kraft.
Fast man blir seg efter en massagedag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0