Manipulation

Vi har börjat manipulera i bröstryggen..=) Äntligen börjar det som man längtat efter från allra första början, men kursplanen är logisk och jag är tacksam för att vi inte fick göra dylika saker innan vi visste det vi nu vet. Jag kommer ihåg att det var en liten besvikelse när jag började på Naprapathögskolan och insåg att det skulle dröja till årskurs 3 innan jag fick knäcka och bräcka. Nu är det ju inte riktigt så det går till, men det kändes så då.
Metodiskt gick vår lärare igenom hur vi stegvis ska genomföra en ledmanipulation, både med recoil- och dropteknik. Det är skitsvårt, kräver hög koordinationsförmåga av olika kroppsdelar samtidigt som utför helt olika rörelser. Eller så handlar det om att det är ett helt nytt rörelsemönster som det tar tid att lära sig, eller både och. Anyway, grejen med det hela är att överföra kraften som min kropp producerar till det lilla segmentet i ryggraden, och utföra rörelsen så snabbt som möjligt samtidigt som kraften och rörelseutslaget ska vara så litet som möjligt.
Fick till två bra thrustar, det var roligt.=) Hela klassen är som ivriga travhästar att springa sitt lopp, det är ju som sagt det vi väntat på i två år. Hihi.

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0