Kristi Himmelfärd

Vaknade kl.07.00 bredvid en Sofia som säger; "Mimmi, sa du att vi ska gå upp nu?" "Eh, nej." svarar jag och vänder mig om. Men det dröjer inte länge förrän det kommer; "Mimmi... har du sovit gott? Vet du, jag är väldigt hungrig nu." Klockan har hunnit bli 07.25. Kaffedags.


Fantastisk morgon med Sofia. Längesedan vi fick prata ordentligt. Vi fortsatte där vi slutade igår kväll, orkar ju inte prata hela nätterna igenom längre. På grund av den tidiga uppstigningen fick vi många timmar innan hennes mamma hämtade henne för att fara vidare mot hennes morfar. Smuttade på kaffet, åt bröd, diskuterade olika hushållsmaskiner (gosh) och min avundsjuka är inte liten för att hon har en Assistent. Mellan påtårerna övade vi lite manipulation, man får ju sina mönster...

Trots att jag inte har någon Assistent eller KitchenAid räds jag inte brödbaket och ådrar mig hellre blåsor på händerna av idogt arbetande med sleven än köper bröd. Jag som äter så lite sånt. Ju.

Faktum är att i detta nu står första Ost- och jalapenobrödet i ugnen och har aldrig någonsin jäst så BRA. Ett till väntar på diskbänken. Får se om det blir samma smaksensation den här gången. Receptet är hämtat ur boken "Bröd från Brunkebergs bageri". Den kvinnan, Helene Johansson, diskuterade vi också imorse. Underbar inställning till bakning, i det man får läsa i boken, men framför allt underbara recept. Inte för att jag någonsin gör som det står till punkt och pricka, men idén med kalla degvätskor, surdegar och långa jästider klingar rent i mina öron. Färdigt!



Från recept till fint jästa, till världens minsta ugn som jobbar febrilt, till slutresultat.




Jag gjorde en hummus medan jag väntade också. Produktiv dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0