Tightsaktiviteter

Spenderat hela dagen i tights. Rörelseanalys med en mycket kompetent, duktig lärare med förmågan att fånga hela klassen. Han erkänner till och med att han inte är särskilt duktig över huvudtaget på att manipulera, varför han har gått över till behandla större delen av sina patienter med träning. Där är han kung. Man måste helt enkelt nischa in sig efter det som passar en som terapeut och som person med fysiska förutsättningar osv.

Vi gjorde bl.a. deep squat på varandra som är ett generellt och ganska krävande test. Rörelsemönster, inskränkningar, överrörlighet m.m. visar sig och ger mig som terapeut otroligt mycket information om patienten utan att han/hon behöver säga något. Min uppgift består nu i att lära mig att se och koppla ihop alla fel och allt fusk som patienten använder sig av för att klara av att utföra rörelsen med de faktiska problemen. För min del blir det bara bål- och bäckenstabilitet i en vecka, varje dag.

Hade väldigt upplyftande patienter på kliniken igår, två nya med "roliga" problem, varav en jag verkligen fick connection med. Lustigt hur folk litar på en bara för att man är klädd i den där mörkblå bussarongen och de vita byxorna. Förhoppningsvis handlar det om bemötande också. Den här patienten öppnade sig mer än vad patienter generellt gör, vilket gjorde mig extra benägen att verkligen ta mig an henne och göra vad jag kan. Det var länge sedan jag gick så nöjd och glad därifrån.

Trodde knappt mina ögon när jag såg nålen närma sig. Den var ju lika stor som i en serietidning. Tittade helt enkelt bort och andades medvetet när hon stack mig i armen. Tack gode Gud för erfarna sjuksköterskor, hon var professionell. Förvånades mycket över hur lite det kändes, precis som ett vanligt nålstick. Blodet flödade i jämn takt och efter sju minuter hade de tömt mig på 4,5 dl. Jag har tydligen en väldigt ovanlig blodgrupp, B RH-, 2% av Sveriges befolkning. Vi får helt enkelt hoppas att jag inte behöver blod i krig. Blev ompysslad med tidningar, festis hit och dit, fina mackor och kaffe. Fick en fribiljett på F&S. Jag låg på britsen i mina tights, sjuksköterskan kommenterade biljetten och sa leende att det inte verkade som att jag behövde den. Helt sant.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0