Nedvarvning

På en rast under gårdagens kvällspass pratade vi arbetstider. Växlar man mellan dag, kväll och natt lever man ett kortare liv. För dessa människor blir oftare sjuka. Jobbar man dag och kväll omväxlande ligger man också lite risigt till, precis sådär som jag och hela vårdvärlden gör. Slutar man 21.30 borde sovmorgon vara obligatoriskt. Icke i Stockholms läns landsting dock, ni vet, upp 5.30 ändå. Alla somnar så gott efter att ha jobbat långt in på kvällen, så det gör ju inget, eller hur?
Det tar mig minst två timmar att varva ner efter att jag kommit hem. Och somnar jag vid tolv får jag vara grymt nöjd. Minns endast en gång under mina månader på Danderyd som jag somnat utan problem efter ett kvällspass när jag jobbar dag direkt efter. Det var i lördags. Inatt satt jag och löste korsord vid mitt köksbord och drack te.

Endast två dagpass kvar till semestern, vilket är helt uthärdligt även om lugna timmar kan innebära motsatsen. Känns som om det helt enkelt är nödvändigt med ledighet nu. Känner mig stundtals less. Inte på jobbet egentligen, men på att vara alert, service minded, trevlig, gå upp astidigt osv. Jag behöver mer tid med Morgan.

Kommentarer
Postat av: KatBat

Det är fruktansvärt att komma hem halv elva och sedan vakna 5:10. Inte mänskligt. Jobbar hellre bara kväll. Man kan kalla mig kvällsmänniska.

2008-08-15 @ 14:25:26
URL: http://drkatbat.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0