Mormor, morfar och farmor.

Julbordet med Blanche i lördags blev riktigt bra och trevligt. Sprang in i varandras armar på perrongen, hon ankom precis när jag klev ut från huvudbyggnaden på Danderyds Sjukhus.
Vår extragäst kom cirkus åtta och delade efterrätten med oss. Det pimplades både öl och vin, även om jag var så mätt att jag knappt fick i mig det som redan fanns i glaset.



Dagen efter gick jag och PB på en jättefin gudstjänst och drog till centralen vid ett där vi gick skilda vägar. Jag tog pendeln till Märsta för att hälsa på mormor och morfar. Vi hann med Steninge slotts julmarknad på vägen hem (GALET mkt folk) och köpte där lite knäckebröd från Härjedalen. Fikade med morfar när vi kom hem och trilskades med mormors julgardiner i köket som skulle hänga med veck och intag här och där. Jag var helt slut vid åtta, trodde jag skulle gå av efter middagen. Morgonen efter dukades en fantastisk frukost fram med fikonmarmelad, rostat bröd, god korv, blåbär till gröten, te och juice. Åkte till farmor och Åsberby klockan elva och pratade tillsammans runt hennes köksbord ett bra tag. Mormor stannade på lunch, Johanna kom också. Riktig bondlunch med bacon, potatis, härlig sallad, ugnsgratinerad purjolök och lite hårt bröd. Klockan tickade, mormor åkte hem och jag gick till min faster som bor 200 meter bort.
Vi pratade lite om färgkombinationer och hur det antagligen skulle bli. Sedan satte hon saxen i kalufsen och rensade bland mina hårstrån. Lätt ångest när det kom till färgen, men kom fram till båda två att det bara är hår.

Sköljde ur kemikalierna strax innan fyra, galopperade tillbaka till farmor som stod och väntade med en av farfars gamla overaller och ett par stora stövlar. Slängde på mig munderingen och knöt en sjal runt mitt nyfärgade hår, så begav vi oss mot ladugården för att utfodra de hungriga korna. Jag njöt av klafset från stövlarna och lukten av dynga och ensilage. Vi småpratade om minnen från när jag var liten medan vi kryssade genom gyttjan med hjälp av ljuskäglan från ficklampan.
Träffade på OIle som redan hade hunnit göra det mesta, eftersom vi var lite sena. Men vi rullade ut en bal hö och pysslade med lite annat. Farmor manade mig att köra Schäffern tillbaka till sin plats och jag tittade misstroget på den lilla lastaren, men det gick bra.


Schäffer, brunhårig och gästsängen.

Vi åt middag med Magdalena och delade på en flaska vin, väldigt trevligt. Efter det satt jag och farmor vid köksbordet, pratade om farfar och Stinissen, vackert, givande samtal.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0