Vaxade ben och matematik

Jag började skolan idag, lite som att börja första klass på lågstadiet..=)
Var i och för sig inte särskilt nervös. Hann knappt komma innanför dörrarna innan en tjej vid namn Sofia vände sig om och hälsade på mig. Vi stod och småpratade tillsammans med Ellinor tills det skulle börja. Ett litet fint välkomsttal av rektorn och en liten rundvandring i de otroligt ljusa och fräscha lokalerna. Efter det tog Vac´lav över, vår lärare i kemi, matte och fysik de kommande dagarna och nästa vecka. En mysfarbror som ursprungligen kommer ifrån Tjeckien, verkar vara väldigt duktig och pedagogisk utifrån det jag sett av honom idag. Trots det kändes det inte så roligt att sätta sig med häftet uppgifter med tyngden på bråktal efter lunch. I klassrummet var det trots antalet elever (ca 45 st) knäpptyst under hela lektionstiden. Har nästan aldrig varit med om något liknande, alla satt verkligen koncentrerat och räknade för sig själva i princip hela tiden. Frågade någon om hjälp viskades det.
Vi hade 5 minuter rast var 40:e minut, för att "Vasse" (läraren) inte kunde hålla sig längre från cigaretterna, dock bra för oss också. Men jag var trött i huvudet i slutet av eftermiddagen, även om det egentligen inte var någon svår matte. Det hela handlar bara om att fräscha upp det man redan kan.

25 av de ca 45 stycken som var där idag är norrmän, förvånad över att jag förstår dem så bra. Har alltid tyckt att jag inte fattar någonting av vad de säger. De allra flesta är sportnördar, vi har nog redan ett fotbollslag eller två och ett hockeylag. Jag och några stackare till kände oss lite utanför med våra mer kulturella personligheter..=)

Jag är verkligen trött känner jag. Den omedvetna spänningen håller väl på artt släppa skulle jag tro. Lagade tröttheten till trots en mycket lyckad (om jag får säga det själv) bulgursallad med bl.a. tonfisk, citron, äpple. Och så Keso till det, otroligt god kombination. Har också vaxat benen sen jag kom hem för att världen ska slippa sen min regnskog. Hade stuprörsjeans idag, och solen gassade, jag trodde jag skulle gå under. Men nu ska det väl regna resten av veckan förstås..=)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0