Valborg

Idag är det första maj. Klockan har passerat midnatt, fast för mig är det fortfarande Valborgsmässoafton. Haft en lugn och stillsam kväll. Lagade mat till sju personer som var färdig till halv sex. Bjöd på stekt kyckling med grönsakswook och ris, riktig höjdare faktiskt. Thomas kom så att vi äntligen fick träffas, det var en hel vecka sedan vi sågs, det känns faktiskt. Man får återuppleva, som på nytt, hur underbart han doftar, hur han med varsamma händer smeker och rör vid mig, hur han visar sin tillgivenhet och ömhet genom att hålla om mig och kyssa mig på halsen. Jag njuter i fulla drag.

Mormor är här också. Hon är på semester ett par dagar från vardagstristessen hemma i Knivsta, trevligt tycker jag och min familj. Hon har så mycket att berätta från förr, vi lyssnar gärna och hon klagar inte på uppmärksamheten. Man borde i allmänhet ägna mer tid åt de gamla i sin närhet, ta vara på dem och deras kunskap, ta reda på det man undrar om dem och deras tid. Sedan när de är borta kommer man på att det är så mycket som man skulle velat prata med dem om. Jag har förmånen att ha alla mina far- och morföräldrar kvar i livet, om än lite skruttiga vid det här laget. Jag tar mig inte den tiden ordentligt i vanliga fall, men nu när hon faktiskt sitter vid samma matbord och finns i samma hus som jag i ett par dygn, så får jag väl passa på.

Min brandvarnare piper med jämna mellanrum och talar irriterande om för mig att det är dags att byta batteri. Jag orkar inte ikväll, drar ut batteriet och sätter i ett nytt imorrn, eller senare idag ska jag väl säga..Suktar efter sömnens svalkande dimmor som låter min kropp vila och återställa sig inför morgondagens strapatser.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0