Anhöriga

På mitt jobb ingår det att ta hand om och serva anhöriga om de kommer. Jättejobbigt ibland. Idag t.ex., jag började jobba 14.30, bästa anhörigtiden en söndag. Dröjer inte många minuter innan de droppar in familj efter familj. Precis lagom till eftermiddagskaffet som serveras med glass och fruktsallad. Man räknar faktiskt inte med att det ska bli en sådär tjugo personer till fikat, så jag och min kollega står där. Får dela ut det som finns så gott det går, tur att det fanns gott om glass. Dessutom finns det anhöriga med nedlåtande attityd, som inte säger "ja tack" när man frågar om de vill ha kaffe. Svaret blir "jag ska ha kaffe". Usch.
Många stannar också hur länge som helst. Ingen måtta på hur trevlig man måste vara, och inte kan man sätta på diskmaskinen för att få undan eländet heller medan de sitter och fikar. Men, det är bra att de kommer och hälsar på sina äldre, visar lite omtanke.
Nog om det. Jag har jobbat hela påskhelgen hittills. Fast i morgon är jag ledig, hur skönt som helst. Ska sova ett tag och sedan ta mig ut och springa i solen (som jag hoppas existerar) och efter det träffa min underbara vän Blanche. Hon är hemma och packar ihop lägenheten, ska passa på att byta några ord med henne nu. Hon bor vanligtvis i Mölnlycke utanför Göteborg. Sedan får vi se...
Sängen nu tror jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0